זהב היה מצרך יקר ערך במשך מאות שנים, כאשר ערכו עולה עם הזמן. הוא משמש לעתים קרובות כמאגר ערך וכגידור מפני אינפלציה. מחיר הזהב נקבע על ידי מגוון גורמים, כולל היצע וביקוש, תנאים כלכליים, אירועים גיאופוליטיים ופעולות הבנקים המרכזיים. אחד השחקנים המרכזיים בקביעת מחיר הזהב הוא הבנקים הגדולים. במאמר זה, נחקור את תפקידם של בנקים גדולים בקביעת מחירי הזהב.

 

הבנקים הגדולים ושוק הזהב

שוק הזהב הוא שוק מורכב וגלובלי, עם משתתפים רבים ביניהם כורים, זיקוקים, תכשיטנים, משקיעים ובנקים מרכזיים. עם זאת, לבנקים הגדולים יש תפקיד משמעותי בשוק הזהב. בנקים אלה מעורבים במגוון פעילויות המשפיעות על מחיר הזהב, כולל מסחר, הלוואות והשקעות.

קביעת מחירי הזהב

מִסְחָר

אחת הדרכים העיקריות שבהן בנקים גדולים משפיעים על מחיר הזהב היא באמצעות מסחר. לבנקים אלו יש דסקי מסחר גדולים שקונים ומוכרים זהב בשם לקוחותיהם. היקף הזהב הנסחר על ידי בנקים אלה יכול להיות משמעותי, ופעולותיהם יכולות להשפיע על ההיצע והביקוש לזהב, אשר בתורו משפיע על המחיר.

לדוגמה, אם בנק גדול מוכר כמות גדולה של זהב, הדבר יכול להוביל לירידה במחיר הזהב עקב ההיצע המוגדל. מצד שני, אם בנק גדול קונה כמות גדולה של זהב, זה יכול להוביל לעלייה במחיר הזהב בגלל הביקוש המוגבר.

 

הַשׁאָלָה

גם בנקים גדולים ממלאים תפקיד בשוק הזהב באמצעות הלוואות. זהב משמש לעתים קרובות כבטוחה להלוואות, ובנקים גדולים הם לעתים קרובות המלווים בעסקאות אלה. כאשר לווה מעמיד זהב כבטוחה, הבנק עשוי להלוות לו כסף על סמך ערך הזהב. זה יכול להשפיע על מחיר הזהב בכמה דרכים.

ראשית, אם מחיר הזהב יירד משמעותית, ייתכן שערך הביטחונות כבר לא יספיק לכיסוי ההלוואה. במקרה זה, הלווה עלול להיאלץ למכור את הזהב כדי להחזיר את ההלוואה, מה שיכול להוביל לגידול בהיצע ולירידה במחיר.

שנית, אם הבנק צריך למכור את הזהב כדי להחזיר את ההלוואה שלו, זה יכול להשפיע גם על מחיר הזהב. אם הבנק ימכור את הזהב בכמויות גדולות הדבר עלול להביא לעלייה בהיצע ולירידה במחיר.

 

השקעות

גם בנקים גדולים משקיעים בזהב, הן עבור התיקים שלהם והן עבור לקוחותיהם. זה יכול להשפיע על מחיר הזהב בכמה דרכים.

ראשית, אם בנק גדול קונה כמות גדולה של זהב לתיק שלו, זה יכול להוביל לעלייה בביקוש ולעלייה במחיר. מצד שני, אם בנק גדול ימכור כמות גדולה של זהב מהתיק שלו, זה יכול להוביל לירידה בביקוש ולירידה במחיר.

שנית, אם בנק גדול משקיע בזהב בשם לקוחותיו, הדבר עלול להשפיע על מחיר הזהב בעקיפין. לדוגמה, אם בנק גדול משקיע בקרן נסחרת בזהב (ETF), הדבר עלול להוביל לעלייה בביקוש לתעודת הסל, אשר בתורה יכולה להוביל לעלייה בביקוש לזהב ולעלייה במחיר.

קביעת מחירי הזהב

תיקון הזהב

אחת הדרכים המשמעותיות ביותר שבהן בנקים גדולים משפיעים על מחיר הזהב היא באמצעות קיבוע הזהב. קיבוע הזהב הוא תהליך שבו קבוצת בנקים קובעת את מחיר הזהב פעמיים ביום. תהליך זה קיים מאז 1919 ומשמש משתתפים רבים בשוק הזהב לקביעת מחיר הזהב.

קיבוע הזהב מבוצע על ידי איגוד שוק הטילים של לונדון (LBMA), שהוא איגוד סחר המייצג את שוק המטילים העולמי ללא מרשם (OTC). קיבוע הזהב מערב קבוצת בנקים המסכמים על מחיר זהב על סמך מספר גורמים, כולל היצע וביקוש, תנאים כלכליים ואירועים גיאופוליטיים.

הבנקים המשתתפים בתיקון הזהב ידועים כ"חברי התיקון". נכון לעכשיו, יש רק שלושה חברים לתיקון: ברקליס, HSBC ו-Societe Generale. זה ירד מחמשת החברים המתקינים המקוריים, שכללו גם את דויטשה בנק וסקוטיהבנק. שני הבנקים הללו נסוגו מתיקון הזהב בשנים האחרונות.

תיקון הזהב היה נושא למחלוקת בשנים האחרונות, כאשר כמה מבקרים טוענים שהוא חשוף למניפולציה מצד חברי התיקון. ב-2014, ברקליס נקנסה ב-44 מיליון דולר על ידי הרשות להתנהלות פיננסית בבריטניה (FCA) בגין בקרות רופפות הקשורות לתיקון הזהב. לאחר מכן בוצע הסדר של 5.7 מיליארד דולר על ידי מספר בנקים, כולל ברקליס, בגין מניפולציות בשערי החליפין של שער הזהב.

 

הבנקים המובילים בעולם המחזיקים זהב:

בנק אחזקות זהב (בטונות מטריות)
1. ארצות הברית (פדרל ריזרב)
2. גרמניה (דויטשה בונדסבנק)
3. איטליה (בנקה ד'איטליה)
4. צרפת (בנק דה פראנס)
5. רוסיה (הבנק המרכזי)
6. סין (הבנק העממי של סין)
7. שוויץ (הבנק הלאומי של שוויץ)
8. יפן (בנק יפן)
9. הודו (בנק מילואים של הודו)
10. הולנד (De Nederlandsche Bank)

 

סיכום

לסיכום, לבנקים גדולים יש תפקיד משמעותי בקביעת מחיר הזהב. בנקים אלו מעורבים במגוון פעילויות המשפיעות על ההיצע והביקוש לזהב, לרבות מסחר, הלוואות והשקעות. בנוסף, קיבוע הזהב הוא תהליך שבו קבוצת בנקים קובעת את מחיר הזהב פעמיים ביום. בעוד שקיבוע הזהב היה נושא למחלוקת בשנים האחרונות, הוא נותר מנגנון מרכזי לקביעת מחיר הזהב. ככזה, משקיעים ומשתתפים בשוק הזהב צריכים להיות מודעים לתפקיד שממלאים בנקים גדולים בשוק זה.

קביעת מחירי הזהב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *