עובדים זרים שהגיעו למדינת ישראל מהווים כבר חלק בלתי נפרד ממנה בעשור האחרון, בעיקר בתחומי החקלאות והסיעוד. העובדים הזרים, על אף שאינם תושבים ו/או אזרחים, זכאים על פי חוק למגוון זכויות ושוויון הזדמנויות. במאמר זה נבחן את ההצטלבות בין זכויות משכנתא ועובדים זרים

 

זכויות עובדים זרים

עובד זר הוא אדם שהיגר למדינה אחרת, והוא אינו אזרח או תושב, במטרה לעבוד וזאת בתנאי שברשותו היתר עבודה ואשרת עבודה, אחרת, ניתן יהיה לגרש אותו מהארץ. עובדים זרים, בעלי היתר עבודה ואשרת עבודה, זכאים לקבלת זכויות שונות, כאשר מעסיקים שאינם עומדים בתקנות ובחוקים המגדירים את זכויות עובדים זרים, עלולים להיות חשופים לעונשים וקנסות. כשאנחנו מדברים על זכויות עובדים זרים, אנחנו עוסקים למעשה בזכויות העיקריות הבאות:

זכויות עובדים זרים

שכר מינימום

חוק שכר מינימום תקף גם לגבי עובדים זרים, כאשר גובה שכר המינימום הינו זהה לזה שמקבל אזרח ישראלי.

 

מנוחה שבועית

עובדים זרים זכאים לקבלת מנוחה שבועית רציפה למשך שלושים ושש שעות.

 

דמי מחלה

לעובדים זרים קיימת הזכות לקבלת דמי מחלה בתשלום (עד לצבירה של 90 ימים).

זכויות עובדים זרים

שוויון הזדמנויות בעבודה

העובדים הזרים הפכו לחלק בלתי נפרד מהכלכלה הישראלית בעשור האחרון, כשתחומי החקלאות, בנייה וסיעוד, הם בין התחומים השכיחים ביותר בהם אנחנו נעזרים בעובדים הזרים. על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, לכל עובד זר קיימת הזכות לקבל את אותם תנאי העסקה ויחס שוויוני, נטול שיקולים זרים.

 

האם עובדים זרים יכולים לקבל משכנתא?

לצד שוויון ההזדמנויות התעסוקתי המלא שיש לעובדים הזרים, הרי שבכל הנוגע לזכויות המשכנתא, נראה כי עוברים קווים מקבילים בין השניים. בישראל, זכויות המשכנתא שמורות לתושבי ואזרחי ישראל ובמקרים מסוימים, ובתנאי משכנתא מחמירים יותר, גם לתושבי חוץ (יהודים אשר אינם מתגוררים באופן קבע בישראל).

 

כיצד ניתן לדעת מהן חובותיו / זכויותיו של העובד הזר?

אין ספק כי נושא הזכויות והחובות של העובדים הזרים הוא נושא חשוב ומרתק בפני עצמו, הן לאור שכיחות והתגברות התופעה והן לאור ההשלכות המשפטיות על מעסיקים שאינם ממלאים אחר לשון החוק, גם אם באופן בלתי מודע. בכדי לוודא מהן חובותיו / זכויותיו של העובד הזר, מומלץ להיעזר בשירותיו של משרד עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום – עורך דין יניב גבריאל, אשר יספק לכם ייעוץ משפטי מקצועי הנוגע לזכויות עובדים זרים, הן עבור מעסיקים והן עבור עובדים.

 

לסיכום

לעובדים זרים קיימים מגוון זכויות המגיעות להם על פי חוק, כאשר עיקרי הזכויות נוגעים בעיקר לדיני העבודה השונים (שכר מינימום, מנוחה שבועית, דמי מחלה ועוד). וכפי שראינו, בניגוד לזכויות עובדים זרים בדיני עבודה, הרי שבתחום המשכנתאות אין חוק המשווה את תנאי הזכאות של אזרחים ותושבים לזה של העובדים הזרים.

זכויות עובדים זרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *