הפעלת מפעל בישראל, מחייבת קבלת רישיון יצרן, במיוחד לעסקים מתחום המזון. רישיון זה הינו אישור מיוחד של משרד הבריאות המעיד כי העסק עומד בכל התנאים והתקנות הרלוונטיים. הוא מאפשר למפעל לשווק את מוצריו לסופרמרקטים, מעדניות, אולמות אירועים, מוסדות חינוך וחנויות נוספות. במאמר זה נבחן את תהליך קבלת רישיון יצרן למפעל בישראל, לרבות הקריטריונים, הליכי הבקשה ומשמעות הרישיון.

 

מהו רישיון יצרן?

רישיון יצרן, הינו היתר ספציפי שניתן על ידי משרד הבריאות לעסקים מתחום המזון המסווגים כעסקים יצרניים. הוא מוכיח כי המפעל עומד בכל התנאים והתקנות הנדרשים על ידי משרד הבריאות. עם רישיון יצרן יכול המפעל לשווק את מוצריו באופן חוקי למפעלים ומוסדות שונים.

מהו רישיון יצרן

מי צריך רישיון יצרן?

על פי דרישת משרד הבריאות, מפעלים העוסקים בתחום המזון, לרבות ייצור מזון, אחסון, אריזה ומטבחי הסעדה, מחויבים ברישיון יצרן. דרישה זו חלה על עסקים העוסקים בשיווק סיטונאי, וכן על אלו האחראים על אחסון חומרי גלם ומוצרי מזון מוגמרים. גם מאפיות, קונדיטוריות ועסקים אחרים העוסקים בייצור מזון חייבים לקבל רישיון יצרן.

 

קריטריונים לקבלת רישיון יצרן

הקריטריונים לקבלת רישיון למפעלים, נקבעים על ידי משרד הבריאות והם ספציפיים לכל סוג של מפעלי ייצור או אריזה של מזון. התאמתו של מפעל לקבוצת רישוי מסוימת, נקבעת על פי צו רישוי העסקים ומפרטים אחידים שמפרסם משרד הבריאות. מפרטים אלו מתארים את הדרישות והתקנים בהם מפעל ייצור חייב לעמוד כדי לקבל רישיון.

בהליך האישור להוצאת רישיון יצרן מעורבים מספר גורמים, לרבות מחלקת שירות המזון ומחלקת בריאות הסביבה בלשכות הבריאות המחוזיות. כל גורם בוחן את תכנית המפעל ובוחן היבטים שונים כמו תכנון קו הייצור, עמידה בתקנות, התאמת ציוד ותנאים הנדסיים במפעל.

 

תהליך קבלת רישיון יצרן ממשרד הבריאות

תהליך קבלת רישיון יצרן כולל מספר שלבים. להלן סקירה כללית של התהליך

 

שלב 1. איתור בניין מתאים

מציאת מבנה מתאים להקמת מפעל מזון הוא הצעד הראשון. מומלץ מאוד לעבוד עם אדריכל רישוי עסקים שיוכל להעריך את התאימות של המבנה הנבחר לאופי הייצור והיקפו. האדריכל יעריך את סיכויי קבלת האישורים ויזהה תקלות מבניות ספציפיות העלולות לעכב את קבלת רישיון היצרן ורישיון העסק.

 

שלב 2. שלב התכנון

לאחר בחירת הבניין, תכנון קפדני הוא חיוני. על בעל המפעל להציג תכנית מקיפה ללשכת הבריאות המחוזית הכוללת חלוקת המפעל לאזורים שונים (מחסנים, חדרי ייצור, חדרי אריזה וכדומה), וכן מפרט טכני ותוכניות אינסטלציה.

 

שלב 3. הליך חוות דעת ראשונית

התוכנית המוגשת עוברת הליך חוות דעת מקדימה בו מחלקת שירות המזון בוחנת את עמידתה של התוכנית בדרישות ובתקנים. מחלקת בריאות הסביבה, בוחנת היבטים הקשורים למים, כגון הזנות, ניקוז וחיבורים.

 

שלב 4. יישום התוכנית

לאחר אישור התוכנית בשלב חוות דעת מקדימה, יכול בעל המפעל להתחיל ביישום התוכנית בשטח. יש ליזום בשלב זה גם תכנון של בטיחות אש למפעל.

 

שלב 5. ביקורת סניטרית-טכנולוגית

לפני תחילת השיווק לציבור, עובר המפעל ביקורת סניטרית-טכנולוגית הנערכת על ידי פקחי מזון מלשכת הבריאות המחוזית. ביקורת זו מבטיחה עמידה בדרישות תברואתיות ובריאותיות.

 

שלב 6. הגשת בקשה לרישיון יצרן

על בעל המפעל או המנהל למלא טופס בקשה לרישיון יצרן הניתן על ידי משרד הבריאות. את הבקשה המלאה, בצירוף תשלום אגרת הטיפול, יש להגיש לרשויות המתאימות.

 

המלצה על חברת "אביב ברישוי"

אם אתם בתהליך של קבלת רישיון עסק בישראל, אנו ממליצים בחום על שיתוף פעולה עם חברת "אביב ברישוי". חברה בעלת מוניטין זו, מתמחה בסיוע לעסקים בניווט בתהליך המורכב של קבלת רישיון עסק. עם הצוות המנוסה שלה, חברת אביב ברישוי יכול להדריך אתכם בשלבים השונים של תהליך הרישוי, תוך הקפדה על חוויה חלקה ויעילה.

 

לסיכום

קבלת רישיון יצרן למפעל בישראל הוא צעד מכריע לעסקים בתחום המזון. היא מעידה על עמידה בתקנות משרד הבריאות ומאפשרת למפעלים לשווק כחוק את מוצריהם. התהליך כרוך בתכנון קפדני, עמידה בקריטריונים ספציפיים ובקבלת אישורים מרשויות שונות. עבודה עם אנשי מקצוע הבקיאים בהליכי הרישוי יכולה לפשט מאוד את התהליך ולהבטיח עמידה בכל הדרישות הנדרשות..

רישיון מפעל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *