בשנת 2019 נמשכה במדינת ישראל מגמת ההתייקרות במחירי הנדל"ן. עם זאת דווקא תל אביב, העיר הגדלה ביותר וזאת שבה מחירי הנדל"ן נסקו בשנים האחרונות, נשארה מאחור ומחירי הדירות בה אפילו ירדו מעט בחודשים האחרונים. ואולם למרות הירידות, רכישת דירה בתל אביב היא עדיין בגדר חלום. לקנות בית בת"א – האם זה אפשרי בשנת 2019? מה הקשיים בדרך לרכישת דירה  בתל אביב? כיצד האופציה הקיימת לשפץ את הדירה יכולה להוות חלופה הולמת לרכישת דירה חדשה? בשורות להלן נתמקד באפשרויות לרכישת דירה בת"א ובחלופה אפשרית לרכישה.

פנים של בית

הנחיות בנק ישראל וקשיים בדרך לרכישת דירה

עליות המחירים שחלו בשנים האחרונות, הן תוצאה של פערים עמוקים בין הביקוש הגדול לדירות לבין ההיצע. שהגידול בו מתון יותר. עם זאת, מה שמקשה עוד יותר על זוגות צעירים או משפחות הינן שורה של הנחיות שבנק ישראל הוציא במטרה לנסות ולמנוע עליות מחירים חדות. ההנחיות כוללות צורך בהון עצמי של 25 – 30 אחוזים ממחיר הנכס. בנוסף, שינה בנק ישראל את תמהיל המשכנתא (הכול על הלוואת גישור בדרך לדירה חדשה), באופן שהגדיל למעשה את ההחזרים החודשיים. ואם בכך לא די, נוספו להנחיות הללו עוד מספר מרכיבים, שגם הם מערימים מכשולים בדרך להשגת הדירה המיוחלת. בין השאר, ניתן להזכיר במסגרת הזאת את הגבלת גובה ההחזרים החודשיים ביחס להכנסה, וכן העובדה שלא ניתן לפרוש את החזרי המשכנתא לתקופה שהיא מעבר לשלושים שנה.

משכנתא למרות הכל וחלופות נוספות

עם זאת, האפשרות לרכישת דירה לא נעלמה לגמרי. מה שקרה הוא תהליך של שידוד מערכות, שבסיומו התגבשו דרכי פעולה חדשות בדרך למשכנתא. את בעיית ההון העצמי פתרו הורים רבים, שלקחו משכנתא לכל מטרה על הדירות שלהם עצמם, כשהילדים מתחייבים לשלם את ההחזרים עבור ההלוואות הללו. כך נפתר חלק מבעיית ההון העצמי. באשר ליחס בין ההכנסה להחזרים החודשיים, נטילת משכנתאות חוץ בנקאיות מגופים שאינם מחויבים בהכרח להנחיות הללו, עשויה לפתור גם את הבעיה הזאת. בנוסף, משתמשים ישראלים רבים פנו לקרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות שלהם ומשתמשים בהן כמקור לא אכזב להשגת מזומנים שיפתרו את בעיית ההון העצמי.

ואולם מי שרכישת דירה איננה אפשרית עבורם, יכולים לפנות לכיוון של ביצוע שיפוצים בדירה קיימת. שיפוצים כאמור עשויים לכלול שיפור ותיקון בעיות משמעותיות בדירה קיימת, שינויים בעיצוב הבית ומעל לכל – שבירת קירות ועיצוב הבית באופן כזה שיתווסף עוד חדר בדירה. כך, משפחות שגדלו יכולים להמשיך ולגור בדירה הקיימת עוד מספר שנים, תוך שמירה על הפרטיות של כל אחד מבני המשפחה. את העלויות לצורך ביצוע השיפוצים ניתן להשיג באמצעות הלוואה לטווח רחוק מהבנקים, או באמצעות הרחבת המשכנתא הקיימת ופריסת ההחזר על פני תקופה ארוכה. כך ניתן לממן את השיפוצים, מבלי שהדבר ישפיע מאד על התקציב המשפחתי. ואולם כבר כעת ברור שהמשך העליות במחירי הנדלן עלול להביא, בסיכומו של עניין, לידי כך שפחות ופחות משפחות יוכלו לרכוש דירות מגורים חדשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *