העדכון למס הירוק לרכבים שנכנס לתוקפו בחודש אפריל השנה (2019) עלול לגרום לירידה בתמריץ שניתן לנהגים בעידוד למעבר לרכבים ירוקים. מדוע המדינה ממהרת כל כך להעלות מחירים והאם לאחר עליית המס עדיין משתלם לרכוש את רכבי הסוללה החשמליים?  

עדכון המס למעשה בא לרעת הצרכנים כיוון שהוא מפחית חלק ניכר מההטבות שניתנו עד היום לרכבים שהוגדרו כבעלי פליטת מזהמים נמוכה. התוצאה היא – ייקור של מחירי הרכב בין 3000 – 4000 שקלים נוספים בעת הרכישה. 

הסיבות להעלאת המס על ידי יבואני הרכב נעוצה לדבריהם בשל עליה בשערי היורו ב- 3% בשנה האחרונה וכן של הדולר והיין היפני ב- 10%. כמו כן נוספו לכך העלאות מחירים תקופתיות מצד יצרני הרכב העולמיים וזאת בשל העדכון שנוצר בתקן הזיהום החדש לרכבים WLTP שכעת מחייב במקרים רבים להתקין ממירים קטליטיים חדשים ומערכות ניקוי פליטת אוויר. 

מס קניה רכב: מה זה המס הירוק?

נכון להיום מס הקניה שהמדינה לוקחת על מכוניות רגילות שמונעות בעזרת מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) עומד על 83%. המיסוי הירוק החל בישראל לפני כעשור ומטרתו מתן הטבות במס או במילים אחרות החזרי מס בקניית רכבים ירוקים בעלי רמת זיהום אוויר נמוכה, על מנת לעודד את רכישתם במזומן או באמצעות מימון רכב מלא וכתוצאה מכך גם להפחית את זיהום האוויר ולעבור לאנרגיה ירוקה יותר. 

חישוב המס הירוק מושפע בהתאם לנוסחה שקובעת מה דרגת פליטת המזהמים שכל רכב פולט. ככל שרמת הזיהום נמוכה יותר – הטבת המס גדלה יותר. משום שדגמי הרכבים משתכללים כמעט בכל שנה יש צורך לבצע עדכון בהטבות המס הירוק אחת לשנתיים.

חישוב המס הירוק ניתן לפי 15 דרגות זיהום כאשר דרגה 2 בעלת זיהום מינימלית ודרגה 15 המזהמת ביותר (ללא הטבה כלל). לכל דרגה ניתן ציון ירוק, על פיו ניתן מענק ההפחתה ממס הקנייה. בדרגת הזיהום הנמוכה ביותר (דרגה 2) מענק ההפחתה יכול להגיע ל – 16.6 אלף שקלים!.   

מס קניה רכב

אלו שינויים בוצעו במס הירוק?

מפרסומי רשות המיסים בנושא נאמר שהשינוי בתקן לא נועד להגדיל את הכנסות המדינה ממס הקני, שגם כך גבוהות היום ועומדות על 83%. תקן זיהום אוויר אירופאי חדש שיצא (WLTP) מודד באופן מדויק וברור יותר את פליטת כלי הרכב וצריכת הדלק על פי תנאי נהיגה מציאותיים יותר שכוללים בין היתר: האצות מהירות, בלימות קצרות, מהירות ממוצעת ומהירות מקסימאלית. 

בעקבות יציאת התקן החדש חישוב פליטת המזהמים השתנה והוחמר עוד יותר, כתוצאה מכך מוקטנות הטבות המס הירוק שניתנו עד היום לדגמי רכבים רבים ומעלות את מחירם בהתאם.

הטבות מס קניית רכב לא ניתנות לצרכנים אלא ליבואן הרכב והמחיר מגולגל בסופו של דבר אלינו הצרכנים. ניתן לחלק את עליית המחירים בשקלים לפי קטגוריות הרכבים: רכבי סופר מיני יתייקרו עד 3000 שקלים, ג'יפונים – עד 3500 שקלים ומשפחתיות – עד 2000 שקלים.

האם עדיין משתלם לרכוש רכב היברידי או חשמלי?

הדבר תלוי בעיקר ברמת הדירוג החדש שהוחמר וכיצד הוא משפיע על דירוג כל דגם רכב ירוק, לפי דרגות הזיהום השונות (15 דרגות הזיהום הנ"ל). 

השפעת המס על מכוניות היברידיות: על פניו נראה שדגמי רכבים חשמליים או היברידיים מסוימים לא אמורים לשנות את דרגות זיהום האוויר שלהן ויהיו מוגנים מהקטנה במענק ההפחתה ממס ירוק בעוד שחלק מדגמי הרכבים ההיברידיים יאבדו את הטבת מס קניה רכב, יעלו בדרגת הזיהום ויקבלו הטבת מיסוי קטנה יותר. ההבדל במחירים עלול להגיע לעשרות אלפי שקלים.  

לדוגמה, יתכן מצב שבו רכב היברידי ירד ברמת הדירוג שלו מדרגת זיהום 2 לדרגת זיהום 3 או 4 בעקבות עדכון המס הירוק, יקבל הפחתה במענק ומחירו יעלה בהתאם. סיטואציה שכזו עלולה להתרחש ברכבים היברידיים בעלי מנוע גדול שעד עתה הצליחו להתברג בקבוצה 2 (הכי פחות מזהמת) וכעת עלולים להתייקר. 

השפעת המס על מכוניות חשמליות 100% פלאג – אין: נכון להיום מכוניות מוטענות חשמל לחלוטין (כדוגמת ב.מ.וו סדרה 3 חשמלית, או רכב הפנאי שטח קיה נירו עם הנעה חשמלית) לא אמורות להיות חשופות לפגיעה כלל כיוון שרמת זיהום האוויר שלהם היא הנמוכה ביותר מבין כל קטגוריות הרכבים. 

מס קניה רכב: כיצד שינוי המס ישפיע על החשמליות בעתיד?

נכון להיום מס הקניה למכוניות היברידיות עומד על 30% בהשוואה לרכבים בעלי בעירה פנימית רגילים (בנזין ודיזל) שהמס עליהם עומד על 83%. 

בעקבות מתווה חדש למיסוי כלי רכב בישראל, הודיע משרד האוצר שיתבצע ביטול הדרגתי להטבות שניתנות לרכבים ירוקים כבר בשנת 2020. הצפי הוא שעד שנת 2022 הוא ישתווה למס הקניה הרגיל (83%). 

רכבי פלאג – אין היברידיים משלמים כיום מס קניה של 20% ואמורים להשוות את עצמם למס הקניה הרגיל עד שנת 2024. אלו שנפגעים פחות מכולם הם הרכבים החשמליים לחלוטין, ללא מנוע בעירה פנימית. כיום מס הקניה עליהם הוא הנמוך ביותר ועומד על 10%. עד שנת 2024 הוא צפוי להגיע ל- 35% מס. 

אם מתווה זה אכן יתממש, שוק רכבי ההיברידי והחשמליות אמור להשתנות: או שמספר הרכישות ירד באופן דרמטי והצרכן הישראלי ימנע מרכישתם או שרוב הרכישות בשוק הרכבים הירוקים יהיו במכוניות חשמליות לחלוטין כיוון שהן אלו שכמעט ולא יספגו את גזירות המס. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *